ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΛΑΜΙΑΣ
Τηλ 22310-21007, 6977261256
Λαμία, 21/9/2003
«Εδώ δεν χωράνε φλυαρίες, χρειάζονται πράξεις!»
Είναι γεγονός ότι τα κυκλοφοριακά προβλήματα, η μόλυνση της ατμόσφαιρας και η ηχορύπανση, απασχολούν όλο και περισσότερους πολίτες. Οι περισσότερες πόλεις, όπως και η Λαμία, δυσλειτουργούν λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος, ενώ ο αριθμός των οχημάτων διαρκώς αυξάνει. Αποτέλεσμα, να υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής των κατοίκων από την ηχορύπανση, τη μόλυνση, τη μείωση των κοινόχρηστων χώρων, το άγχος.
22 Σεπτέμβρη – Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο. Ξανά μια μέρα για κούφια λόγια και για φιέστες. Ας την αξιοποιήσουμε τουλάχιστον για ενημέρωση και συζήτηση. Ερωτήματα όπως ποιοι είναι οι ρύποι που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, πόσο επιβλαβείς είναι για τον άνθρωπο, πόσο τελικά ρυπαίνει το αυτοκίνητο, να απαντηθούν και να γίνουν κατανοητά από τους πολίτες. Ο ενημερωμένος πολίτης, για παράδειγμα, να ξέρει ότι το 50% περίπου της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου γίνεται από τα αυτοκίνητα. Ότι αποτέλεσμα της καύσης του πετρελαίου και των προϊόντων του είναι η ετήσια έκλυση στην ατμόσφαιρα μεγάλης ποσότητας διοξειδίου του άνθρακα (CO2), του σημαντικότερου δηλαδή αερίου που συμβάλλει στο “φαινόμενο του θερμοκηπίου” και στην αλλαγή του κλίματος του πλανήτη.
Ότι το αυτοκίνητο συμμετέχει κατά 75-90% στη ρύπανση της ατμόσφαιρας των πόλεων, άρα είναι ο αποκλειστικός σχεδόν υπεύθυνος της κατάστασης της ατμόσφαιρας στην κάθε πόλη.
Τα αυτοκίνητα όμως θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και, δυστυχώς, να αυξάνουν τα επόμενα χρόνια. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε άμεσα είναι να βελτιώσουμε την κατάσταση με την ορθολογικότερη χρήση τους και την κυκλοφορία γενικότερα. Προτεραιότητα έχει η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τα προβλήματα, που δημιουργεί η αλόγιστη χρήση τους και η επιμονή στην προτεραιότητα των πεζών. Προτεραιότητα στην ενθάρρυνση για την αλλαγή της νοοτροπίας σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις στην πόλη και την προστασία του περιβάλλοντος.
Στη Λαμία τα τελευταία 15 χρόνια ακούγονται μόνο λόγια. Κάθε 10 χρόνια χρηματοδοτείται κάποια μελέτη για το κυκλοφοριακό, εφαρμόζονται επιλεκτικά ελάχιστα, και η ζωή συνεχίζεται. Η πόλη κατά την γνώμη μας, πέρα από τα κλασικά της απομάκρυνσης των σταθμών των υπεραστικών ΚΤΕΛ, των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ και τις μονοδρομήσεις, έχει ανάγκη από μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο, έχει ανάγκη από μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, από περιφερειακά πάρκιγκ, ενίσχυση του ρόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς Δρομολόγηση μικρών λεωφορείων για τις άγονες γειτονιές με πυκνότερα δρομολόγια, ώστε να χρησιμοποιούνται από μεγαλύτερο αριθμό πολιτών
Έχει ανάγκη από την αποκατάσταση των πεζοδρομίων, αυτών έστω των μικρών, και απαλλαγή από τα «σκαλάκια έξω», τις ζαρντινιέρες, τις παράνομες καταλήψεις από τα καταστήματα, τις καρέκλες. Έχει ανάγκη από σεβασμό στον πεζό, στον πολίτη, κυκλοφοριακή αγωγή και κουλτούρα. Να περιοριστούν οι ταχύτητες και να μπουν όρια. Όχι σούζες και μαρσαρίσματα. Έχει ανάγκη από διαγραμμίσεις για τους πεζούς, μέτρα για τα άτομα με ειδικές ανάγκες
Να ενισχυθεί ο ρόλος του ποδηλάτου με τη δημιουργία κατάλληλων ποδηλατοδρόμων, εκεί όπου μπορούν να γίνουν, ιδιαίτερη στη νότια πόλη. Να αναδειχθεί και να ενισχυθεί ο ρόλος των «ενεργών τετραγώνων», τις λειτουργικές ανάγκες των οποίων θα μελετήσουν οι αρμόδιοι φορείς σε συνεργασία με τους κατοίκους και την επιτροπή του κάθε τετραγώνου. Λειτουργικές ανάγκες και σε χώρους στάθμευσης και κυκλοφοριακούς.
Γιατί αλλιώς θα φλυαρούμε κάθε χρόνο, χωρίς αποτελέσματα, και η κατάσταση διαρκώς θα χειροτερεύει σε βάρος της ποιότητας της ζωής των κατοίκων