ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΛΑΜΙΑΣ
Ένα έγκλημα σε βάρος της ιστορίας
και της βιωσιμότητας του κέντρου της πόλης
Λαμία, 27.1.2010
Πάνω από δεκαπέντε χρόνια ένα κομμάτι της ιστορίας της πόλης δοκιμάζεται καθώς βρίσκεται ανάμεσα σε σκοπιμότητες, ιδιοκτησιακά συμφέροντα, στενοκεφαλιά και παλινδρομήσεις. Η κατεδάφιση της Δημοτικής Αγοράς αποφασίστηκε από την προηγούμενη Δημοτική αρχή ερήμην των δημοτών της. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την κατασκευή ενός σύγχρονου 4όροφου κτιρίου με υπόγειο 4όροφο -επίσης- γκαράζ. Την απόφαση αυτή υιοθέτησε και η σημερινή Δημοτική αρχή, η οποία εδώ και έντεκα (11) χρόνια διοικεί την πόλη. Στο μεταξύ, όλο αυτό το διάστημα εγκαταλείφτηκε οποιαδήποτε σκέψη και μελέτη για τη διατήρηση των κτισμάτων και για την πιθανή ένταξή τους στον ιστό της πόλης, με όρους αρχιτεκτονικής αναπαλαίωσης και αισθητικής συντήρησης, με αποτέλεσμα τα κτίρια της Δημοτικής Αγοράς να εμφανίζουν μια άθλια εικόνα εγκατάλειψης και παρακμής.
Έτσι, καλλιεργήθηκε έντεχνα στη συνείδηση του δημότη η ανάγκη της κατεδάφισης, η οποία, ώριμα πια και με ελάχιστες διαμαρτυρίες, πραγματοποιήθηκε μετά από 10 χρόνια. Ό,τι απέμεινε από την Αγορά είναι τα κτίσματα της οδού Όθωνος, για να θυμίζουν διαχρονικά το έγκλημα που συντελέστηκε, σε βάρος της ιστορίας της πόλης, και από τις δύο Δημοτικές αρχές της τελευταίας 20ετίας. Να σημειωθεί ότι οι Δημοτικές Αγορές, οι οποίες κατασκευάστηκαν την δεκαετία 1930-40, σε όλες τις ελληνικές πόλεις κρίθηκαν διατηρητέες και ενσωματώθηκαν λειτουργικά στον αστικό ιστό αυτών των πόλεων.
Μετά από εργολαβικές παλινωδίες και επικοινωνιακά τερτίπια, δικαστικού τύπου, της σημερινής Δημοτικής αρχής, και με την πίεση, τις διαμαρτυρίες και τις φωνές ορισμένων συμπολιτών μας, άλλαξε το αρχικό σχέδιο για την κατασκευή του 4όροφου κτιρίου και το σχέδιο μετατράπηκε σε κατασκευή ενός 4όροφου ή 6όροφου υπόγειου γκαράζ 200 έως 300 θέσεων περίπου (αυτό παραμένει ανοιχτό…), ενός ισόγειου κτιρίου με καταστήματα (ένα μικρό Mall δηλαδή…) και, για να μην μείνουμε δυσαρεστημένοι (για το “οικολογικό” της υπόθεσης) μια τσιμεντοπλατεία με πολλές γλάστρες πρασίνου, γύρω από ένα όμορφο καφέ στο ύψος της οδού Όθωνος.
Για όλα αυτά υπάρχει προμελέτη από τις υπηρεσίες του Δήμου και το κόστος του έργου προϋπολογίζεται περίπου στα δεκατρία (13) εκατομμύρια ευρώ. Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο της 25ης Ιανουαρίου αποφασίστηκε, κατά πλειοψηφία, να γίνει διεθνής διαγωνισμός με τη μέθοδο της ΜΕΛΕΤΗΣ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ με την ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΤΕΡΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ! και με διαπραγματεύσιμους όρους: τριάντα (30) χρόνια εκμετάλλευση του χώρου από την κατασκευάστρια εταιρεία (γκαράζ, καταστήματα, πλατεία) και απόδοση στο δήμο του 3% των κερδών της. Αααα, ναι, αν μη τι άλλο ο Δήμος κρατάει την τιμολογιακή πολιτική!…
– Επειδή η Δημοτική Αγορά αποτελούσε κύτταρο της ιστορικής μνήμης των κατοίκων της Λαμίας και τοπόσημο, καθώς ήταν σημείο αναφοράς σε μια από τις ιστορικότερες και τις πλέον συγκροτημένες, από άποψη αυτόνομων υπηρεσιών, περιοχές της Λαμίας, επειδή ουδείς μπορεί να αμφισβητήσει ότι κουβαλούσε ένα κομμάτι της ζωής αυτής της πόλης, αυτά τα λιγοστά κτίσματα της οδού Όθωνος πρέπει να παραμείνουν.
– Επειδή η Λαμία είναι από τις πόλεις με το μικρότερο ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο.
– Επειδή το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, και ειδικά το κομμάτι αυτό της Όθωνος – Πλατεία Λαού – Κολοκοτρώνη – Καραισκάκη – Πλατεία Ελευθερίας, δεν μπορεί να αντέξει μεγαλύτερο αριθμό αυτοκινήτων (να σημειωθεί ότι κάθε θέση πάρκιγκ αντιστοιχεί σε 4 αυτοκίνητα ημερησίως να μπαινοβγαίνουν στην περιοχή, άρα αναφερόμαστε σε 800 με 1200 περισσότερα αυτοκίνητα την ημέρα… δίχως να υπολογίσουμε αυτά που θα προσέρχονται στα καταστήματα και στο καφέ…)
– Ήμασταν εξ’ αρχής αντίθετοι με την κατεδάφιση της Δημοτικής Αγοράς και είμαστε αντίθετοι σήμερα με την κατεδάφιση και των υπόλοιπων κτισμάτων της, στην οδό Όθωνος.
– Ζητάμε να γίνει αρχιτεκτονική μελέτη για την αναπαλαίωση και την αισθητική συντήρηση του συνολικού χώρου.
– Ζητάμε να χαρακτηριστεί η περιοχή ως “πράσινο” και να δημιουργηθεί πάρκο υψηλού πρασίνου, που έχει ανάγκη η πόλη και ειδικά το κέντρο.
– Θεωρούμε ότι δεν πρέπει να γίνουν άλλα παρκινγκ στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Προτείνουμε τα παρκινγκ να γίνουν περιφερειακά σε περιφερειακούς δρόμους με την παράλληλη υποβάθμιση του ρόλου του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης.
Σε κάθε περίπτωση, αν η Δημοτική αρχή και οι Σύμβουλοί της επιμείνουν στο σημερινό σχέδιο και στην συγκεκριμένη απόφαση, θεωρούμε αναγκαία την Αρχιτεκτονική Μελέτη (διεθνή ή όχι), η οποία να ορίζει το τι και το πώς πρέπει να γίνει το ισόγειο κτίριο, η πλατεία, καθώς επίσης να ορίζεται και το γενικότερο αισθητικό και περιβαλλοντικό “στήσιμο” του χώρου. Τέλος, να γίνει υποχρεωτικά και μια Κυκλοφοριακή Μελέτη, η οποία να σταθμίζει τις κυκλοφοριακές ανάγκες της πόλης σύμφωνα με τα νέα δεδομένα τα σχετικά με την κατασκευή του υπόγειου γκαράζ και των καταστημάτων.
Στέφανος Σταμέλλος
Μέλος των Οικολόγων Πράσινων