ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ
ΓΙΑ ΜΙΑ ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΛΑΜΙΑΣ
Προτάσεις για το κυκλοφοριακό και όχι μόνο
Για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη της Λαμίας τα τελευταία 15 χρόνια ακούστηκαν και γράφτηκαν πολλά. Δύο επίσημες κυκλοφοριακές μελέτες – των αδελφών Νέλλα επί Δημαρχίας Παπαδήμα, το 1990, και του Βούγια επί Δημαρχίας Κοτρωνιά, το 2000 – κατατέθηκαν για υλοποίηση, και πολλές άλλες ανεπίσημες. Κάθε δέκα χρόνια χρηματοδοτείται και μια μελέτη, εφαρμόζονται επιλεκτικά ελάχιστα, και η ζωή συνεχίζεται με τα προβλήματα να οξύνονται διαρκώς.
Και οι δύο μελέτες έλεγαν τα ίδια περίπου πράγματα. Περιορισμένες πεζοδρομήσεις στο κέντρο της πόλης, μονοδρομήσεις, απομάκρυνση των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ, απομάκρυνση των Πρακτορείων του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, περιφερειακοί δρόμοι, μικρά λεωφορεία για τις γειτονιές, υπόγεια πάρκιγκ. Τι έγιναν αυτά τα 16 χρόνια; Κάποιες μονοδρομήσεις, μερική απομάκρυνση των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ, ορισμένα ιδιωτικά πάρκιγκ με αρκετά ακριβό τίμημα και ημίμετρα όσον αφορά τις πεζοδρομήσεις.
Η πόλη έχει ανάγκη από μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης και υποβάθμισης του ρόλου του ΙΧ στο κέντρο, έχει ανάγκη από μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, από περιφερειακά πάρκιγκ, στο κέντρο υπόγεια πάρκιγκ μόνο για τους μόνιμους κατοίκους και με χαμηλό κόστος, περιφερειακούς δρόμους και ενίσχυση του ρόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Το πρώτο σε μια συζήτηση για το κυκλοφοριακό είναι η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τα προβλήματα που δημιουργεί η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου και για την επιβεβαίωση της προτεραιότητας των πεζών. Επίσης η ενθάρρυνση για την αλλαγή της νοοτροπίας σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις στην πόλη και την προστασία του περιβάλλοντος. Να αναδειχθεί και να ενισχυθεί ο ρόλος των «ενεργών τετραγώνων», τις λειτουργικές ανάγκες των οποίων θα μελετήσουν οι αρμόδιοι φορείς σε συνεργασία με τους κατοίκους και την επιτροπή του κάθε τετραγώνου, λειτουργικές ανάγκες σε χώρους στάθμευσης και κυκλοφορίας.
Να γίνει βελτίωση των πεζοδρομίων, αυτών έστω των μικρών, να απομακρυνθούν οι ζαρντινιέρες, τα τραπεζοκαθίσματα και τα εμπορεύματα, ακόμη και τα σκαλοπάτια των κατοικιών ή των καταστημάτων, που «τρώνε» το πεζοδρόμιο και εμποδίζουν τη διέλευση των πεζών.
Να δρομολογηθούν μικρά λεωφορεία για τις άγονες γειτονιές με πυκνότερα δρομολόγια, ώστε να χρησιμοποιούνται από μεγαλύτερο αριθμό κατοίκων. Λεωφορεία οικολογικά με φυσικό αέριο ή υγραέριο και με οικονομικό εισιτήριο. Η χρήση του ΙΧ δεν πρόκειται να μειωθεί όσο οι εναλλακτικές επιλογές παραμένουν ακριβότερες σε χρήμα, χρόνο και ευκολία
Να ενισχυθεί ο ρόλος του ποδηλάτου και να γίνουν κατάλληλοι ποδηλατόδρομοι, ειδικά στη νότια Λαμία, όπου υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις.
Να γίνουν περιφερειακά υπόγεια πάρκιγκ έξω από τα όρια του κέντρου, μακριά από τις πέντε κεντρικές πλατείες Πάρκου, Διάκου, Λαού, Ελευθερίας και Θεάτρου. Να εξασφαλιστούν δωρεάν πάρκιγκ στις έξι εισόδους της πόλης (Γαλανέικα, Μαγνησία, Έκθεση, Αμπλιανη, Παγκράτι, Καλύβια), όπου να μπορεί κανείς να αφήσει το αυτοκίνητό του και να έρθει στο κέντρο με μικρά λεωφορεία, τα οποία θα κινούνται διαρκώς χωρίς αφετηρίες με συγκεκριμένα δρομολόγια. Πάρκινγκ στο κέντρο μόνο με πλήρως αιτιολογημένη κυκλοφοριακή μελέτη και μόνο για την εξυπηρέτηση των μόνιμων κατοίκων. Πάρκινγκ υπόγεια με υπέργειες πεζοδρομήσεις και πράσινο
Να γίνουν περιφερειακοί δρόμοι. Η βόρεια παράκαμψη, που θα οδηγεί από το Καρπενήσι και τη Δυτική Φθιώτιδα, πίσω από τον Προφήτη Ηλία στο νέο Νοσοκομείο και προς το Δομοκό, και ανάποδα. Και η νότια παράκαμψη, που θα διώχνει τα αυτοκίνητα προς την Αθήνα και την Ανατολική Φθιώτιδα. Να γίνει η ανατολική είσοδος της πόλης από τον δρόμο Λαμίας – Δομοκού
Να εξασφαλιστούν κατά προτεραιότητα ελεύθεροι χώροι και να σταματήσει η ανέγερση πολυκατοικιών στο κέντρο. Κι αυτό είναι θέμα κυκλοφοριακό! Όχι άλλη συμφόρηση με την αύξηση του πληθυσμού σε μια κυκλοφοριακά προβληματική περιοχή. Τα τελευταία χρόνια χάθηκαν πολλά οικόπεδα, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ανάσες πρασίνου για τις υποβαθμισμένες γειτονιές και δρόμους. Οικόπεδα που θα μπορούσαν να απαλλοτριωθούν με χρήματα του δήμου
Για την οργάνωση του εμπορικού κέντρου ας εφαρμοστεί αυτό που κάνουν μικρές σχετικά ευρωπαϊκές πόλεις: ο θεσμός του Διευθυντή Κέντρου (Town Centre Manager). Αυτός είτε διορίζεται από την Δημοτική Αρχή ή από τον Εμπορικό Σύλλογο και έχει σαν κύριο ρόλο τη συνεχή παρακολούθηση του κέντρου, όσες ώρες αυτό είναι σε λειτουργία, και την επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων παρεμποδίζουν την πλήρη ικανοποίηση των καταναλωτών. Έτσι ο Διευθυντής του Κέντρου γίνεται ένας πόλος υποδοχής και επίλυσης παραπόνων και ταυτόχρονα ένας πόλος πληροφόρησης για τους εμπόρους και τους καταναλωτές.
Όραμα προοπτικής για την πόλη πρέπει να αποτελέσει η δημιουργία συστήματος τραμ, που πρέπει να συσχετιστεί με την εξέλιξή της σε ένα δυναμικό κέντρο, πρωτεύουσα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και έδρα Πανεπιστημίου, με στόχο τη βιώσιμη αστική της ανάπτυξη. Είναι καιρός να ανοίξει η συζήτηση και για το τραμ
Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ
"ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΜΙΑ"