Τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τη Λαμία;
19.09.2006
Διανύουμε αυτές τις μέρες την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας με εκδηλώσεις και συζητήσεις και ανάλογες δραστηριότητες σε πάρα πολλές πόλεις της Ευρώπης. Βασικός σκοπός της Εβδομάδας είναι η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τα προβλήματα που δημιουργεί η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου, η ενθάρρυνση για την αλλαγή της νοοτροπίας σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις στην πόλη, η επιβεβαίωση της προτεραιότητας των πεζών και βέβαια όλα αυτά σε σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος.
Η Λαμία δυστυχώς δεν μπορεί να υπερηφανεύεται για την ποιότητα της κινητικότητας πόσο μάλλον δεν μπορούμε να μιλάμε για ΒΙΩΣΙΜΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ, όπως είναι η σωστή αντίληψη. Η βιώσιμη κινητικότητα προϋποθέτει:
– αξιοπρεπή δημόσια συγκοινωνία με δρομολόγια πυκνά και ακριβείς χρόνους διέλευσης των λεωφορείων, μικρά λεωφορεία για να μπορούν να κινούνται στους στενούς δρόμους των συνοικιών και προσιτό εισιτήριο για όλα τα βαλάντια
– αξιοπρεπείς χώρους, ευχάριστους και ασφαλείς, για τη μετακίνηση των πεζών και των ατόμων με ειδικές ανάγκες
– μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, πλατύτερα πεζοδρόμια και απελευθέρωσή τους από την παράνομη στάθμευση, από τα εμπορεύματα και τα τραπεζοκαθίσματα.
– Ασφαλείς ποδηλατοδρόμους και διαδρομές για τους ποδηλάτες
– Διαγραμμίσεις για τους πεζούς και τα τροχοφόρα, διαγραμμίσεις για τις διελεύσεις των πεζών, απαγορευτικές επισημάνσεις, στάσεις λεωφορείων, στροφές, κατευθύνσεις και όλα αυτά που συνθέτουν την ομαλή κυκλοφορία σύμφωνα και με τον ΚΟΚ.
– Πολυκεντρική ανάπτυξη της πόλης με την αποκέντρωση κάποιων λειτουργιών, αναζωογόνηση των συνοικιών και περιορισμό των άσκοπων μετακινήσεων, μείωση του πολυδιάσπαρτου των δημοσίων υπηρεσιών και δημιουργία του διοικητηρίου και του δημαρχείου της πόλης.
– Περιφερειακούς χώρους στάθμευσης, στις εισόδους της πόλης αλλά και περιφερειακά του ιστορικού κέντρου, με συμβολικό κόστος για τους χρήστες
Αυτά δυστυχώς για τη Λαμία είναι πολυτέλεια…
Προτεραιότητα σήμερα για τη Λαμία αποτελεί η εξασφάλιση ελεύθερων χώρων. Η πόλη πρέπει να ανασάνει. Υπάρχουν τρόποι να το πετύχει αυτό ο δήμος. Διαπιστώνουμε χρόνια τώρα ότι λείπει δυστυχώς η πολιτική βούληση. Να προτείνουμε τα έσοδα από τις κλήσεις και τα άλλα πρόστιμα, τα οποία είναι ένα σημαντικό νούμερο της τάξης των ενός εκατομμυρίου ευρώ το χρόνο, να επενδύονται στην εξασφάλιση ελεύθερων χώρων και προπαντός σε απαλλοτριώσεις, και να μπαίνουν στο αντίστοιχο ταμείο.
Η ολοκληρωμένη διαχείριση και η βελτίωση της λειτουργίας του κέντρου της πόλης θα βοηθηθεί κι από το θεσμό του Διευθυντή του Κέντρου. Ο Διευθυντής του Κέντρου δεν θα είναι επιθεωρητής μόνο, πρέπει να πετύχει την αλλαγή της νοοτροπίας του δημότη, να αναδείξει το ρόλο των πεζοδρόμων, να αναδείξει την ποιότητα της αγοράς σε ένα πεζοδρομημένο κέντρο, να κάνει τους πεζόδρομους χώρους συνάντησης και πολιτιστικής επικοινωνίας οργανώνοντας εκδηλώσεις (εκθέσεις, θέατρα του δρόμου, μουσικά σύνολα κλπ), να φροντίζει για την αισθητική των δρόμων, τα παρτέρια, το πράσινο.
Στέφανος Σταμέλλος
Μέλος των Οικολόγων Πράσινων
www.e-ecology.gr