«Εδώ δεν χωράνε φλυαρίες, εδώ χρειάζονται πράξεις»
Είναι γεγονός ότι τα κυκλοφοριακά προβλήματα, η μόλυνση της ατμόσφαιρας και η ηχορύπανση, απασχολούν όλο και περισσότερους πολίτες. Οι περισσότερες πόλεις, όπως και η Λαμία, δυσλειτουργούν λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος, ενώ ο αριθμός των οχημάτων διαρκώς αυξάνει. Αποτέλεσμα, να υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής των κατοίκων από την ηχορύπανση, τη μόλυνση, τη μείωση των κοινόχρηστων χώρων, το άγχος.
Όμως, ερωτήματα όπως ποιοι είναι οι ρύποι που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα, πόσο επιβλαβείς είναι για τον άνθρωπο, πόσο τελικά ρυπαίνει το αυτοκίνητο, είναι αυτά που πρέπει να απαντηθούν και να γίνουν κατανοητά από τους πολίτες. Ο ενημερωμένος πολίτης πρέπει να ξέρει ότι:
Πάνω από το 50% της έκλυσης ρυπογόνων ουσιών, όπως οξείδια του αζώτου και μονοξείδιο του άνθρακα, προέρχονται από τα αυτοκίνητα.
20 έως και 25% των Ευρωπαίων δηλώνουν ότι ενοχλούνται από την ηχορύπανση
περίπου 4% είναι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης της κατανάλωσης ενέργειας στον τομέα των μεταφορών, πράγμα που σημαίνει ότι η ένδειξη αυτή διπλασιάζεται κάθε 20 χρόνια!
τα προϊόντα των καύσεων των αυτοκινήτων, τα οποία έχουν είτε άμεση είτε έμμεση επίπτωση στην υγεία των ανθρώπων είναι: το διοξείδιο του άνθρακα, τα οξείδια του αζώτου, το μονοξείδιο του άνθρακα, οι υδρατμοί, ο μόλυβδος, το διοξείδιο του αζώτου, η αιθάλη. Από αυτά, τα αέρια του «φαινομένου του θερμοκηπίου», με τις γνωστές συνέπειες στην θερμότητα της γης, είναι το διοξείδιο του άνθρακα και οι υδρατμοί.
Το αυτοκίνητο συμμετέχει κατά 75-90% στη ρύπανση της ατμόσφαιρας των πόλεων, άρα είναι ο αποκλειστικός σχεδόν υπεύθυνος της ατμόσφαιρας μιας πόλης
Παρ’ όλα αυτά τα αυτοκίνητα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και, δυστυχώς, να αυξάνουν τα επόμενα χρόνια. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να βελτιώσουμε την κατάσταση με την ορθολογικότερη χρήση του και την κυκλοφορία γενικότερα. Απουσιάζουν ωστόσο οι προσπάθειες για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την ενθάρρυνση για την αλλαγή της νοοτροπίας σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις στην πόλη και την προστασία του περιβάλλοντος. Προτεραιότητα έχει η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τα προβλήματα, που δημιουργεί η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου και η επιβεβαίωση της προτεραιότητας των πεζών.
Στη Λαμία τα τελευταία 10 χρόνια ακούγονται μόνο λόγια. Τελευταία φορά παρουσιάστηκε η μελέτη για το κυκλοφοριακό της πόλης από το γραφείο του κ Βούγια. Την ίδια εικόνα και τους ίδιους προβληματισμούς ζήσαμε το 1990, όταν τότε παρουσιάστηκε η μελέτη των αδελφών Νέλα, η οποία, λίγο πολύ, προέβλεπε τα ίδια πράγματα. Πεζοδρομήσεις του κέντρου της πόλης, μονοδρομήσεις, απομάκρυνση των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ, απομάκρυνση των Πρακτορείων του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, περιφερειακούς δρόμους, μικρά λεωφορεία για τις γειτονιές, υπόγεια πάρκιγκ κλπ. Τι έγιναν αυτά τα 11 χρόνια; Κάποιες μονοδρομήσεις, μερική απομάκρυνση των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ, το υπόγειο πάρκιγκ της Λεωνίδου και ημίμετρα όσον αφορά τις πεζοδρομήσεις. Κάθε 10 χρόνια χρηματοδοτείται κάποια μελέτη, εφαρμόζονται επιλεκτικά ελάχιστα, και η ζωή συνεχίζεται.
Η πόλη κατά την γνώμη μας, πέρα από τα κλασικά της απομάκρυνσης των σταθμών υπεραστικών ΚΤΕΛ, των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ και τις μονοδρομήσεις, έχει ανάγκη από μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο, έχει ανάγκη από μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, από περιφερειακά πάρκιγκ, ενίσχυση του ρόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Να αναδειχθεί και να ενισχυθεί ο ρόλος των «ενεργών τετραγώνων», τις λειτουργικές ανάγκες των οποίων θα μελετήσουν οι αρμόδιοι φορείς σε συνεργασία με τους κατοίκους και την επιτροπή του κάθε τετραγώνου. Λειτουργικές ανάγκες και σε χώρους στάθμευσης και κυκλοφοριακούς.
Έχει ανάγκη από την αποκατάσταση των πεζοδρομίων, αυτών έστω των μικρών, και απαλλαγή από τα «σκαλάκια έξω», τις ζαρντινιέρες, τις παράνομες καταλήψεις από τα καταστήματα, τις καρέκλες.
Έχει ανάγκη από σεβασμό στον πεζό, στον πολίτη, κυκλοφοριακή αγωγή και κουλτούρα. Να περιοριστούν οι ταχύτητες και να μπουν όρια. Όχι σούζες και μαρσαρίσματα. Όχι άλλη οικοδόμηση στο κέντρο της πόλης!
Δρομολόγηση μικρών λεωφορείων για τις άγονες γειτονιές με πυκνότερα δρομολόγια, ώστε να χρησιμοποιούνται από μεγαλύτερο αριθμό πολιτών
Ενίσχυση του ρόλου του ποδηλάτου και δημιουργία κατάλληλων ποδηλατοδρόμων