sstamellos

sstamellos

ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗ ΛΑΜΙΑ

ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗ ΛΑΜΙΑ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ …ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ, KAI OXI MONO

Τα αυτοκίνητα θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν και, δυστυχώς, να αυξάνουν τα επόμενα χρόνια. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε λοιπόν είναι να βελτιώσουμε την κατάσταση με την ορθολογικότερη χρήση του και την κυκλοφορία του γενικότερα.
Το πρώτο είναι η ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για τα προβλήματα, που δημιουργεί η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου και η επιβεβαίωση της προτεραιότητας των πεζών. Η ευαισθητοποίηση του κοινού και η ενθάρρυνση για την αλλαγή της νοοτροπίας σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις στην πόλη και την προστασία του περιβάλλοντος.

Στη Λαμία τα τελευταία 10 χρόνια ακούγονται μόνο λόγια. Τελευταία φορά παρουσιάστηκε η μελέτη για το κυκλοφοριακό της πόλης από το γραφείο του κ Βούγια. Την ίδια εικόνα και τους ίδιους προβληματισμούς ζήσαμε το 1990, όταν τότε παρουσιάστηκε η μελέτη των αδελφών Νέλα, η οποία, λίγο πολύ, προέβλεπε τα ίδια πράγματα. Πεζοδρομήσεις του κέντρου της πόλης, μονοδρομήσεις, απομάκρυνση των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ, απομάκρυνση των Πρακτορείων του Υπεραστικού ΚΤΕΛ, περιφερειακούς δρόμους, μικρά λεωφορεία για τις γειτονιές, υπόγεια πάρκιγκ κλπ. Τι έγιναν αυτά τα 12 χρόνια; Κάποιες μονοδρομήσεις, μερική απομάκρυνση των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ, το υπόγειο πάρκιγκ της Λεωνίδου και ημίμετρα όσον αφορά τις πεζοδρομήσεις. Κάθε 10 χρόνια χρηματοδοτείται κάποια μελέτη, εφαρμόζονται επιλεκτικά ελάχιστα, και η ζωή συνεχίζεται.

Η πόλη κατά την γνώμη μας, πέρα από τα κλασικά της απομάκρυνσης των σταθμών υπεραστικών ΚΤΕΛ, των αφετηριών του αστικού ΚΤΕΛ και τις μονοδρομήσεις, έχει ανάγκη από μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο, έχει ανάγκη από μεγάλο δίκτυο πεζοδρόμων, από περιφερειακά πάρκιγκ, ενίσχυση του ρόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Να αναδειχθεί και να ενισχυθεί ο ρόλος των «ενεργών τετραγώνων», τις λειτουργικές ανάγκες των οποίων θα μελετήσουν οι αρμόδιοι φορείς σε συνεργασία με τους κατοίκους και την επιτροπή του κάθε τετραγώνου. Λειτουργικές ανάγκες και σε χώρους στάθμευσης και κυκλοφοριακούς.

Να γίνει αποκατάσταση των πεζοδρομίων, αυτών έστω των μικρών, και απαλλαγή από τα «σκαλάκια έξω», τις ζαρντινιέρες, τις παράνομες καταλήψεις από τα καταστήματα, τις καρέκλες, αφού δεν μπορεί να γίνει διαπλάτυνση.

Να δρομολογηθούν μικρά λεωφορεία για τις άγονες γειτονιές με πυκνότερα δρομολόγια, ώστε να χρησιμοποιούνται από μεγαλύτερο αριθμό κατοίκων

Να ενισχυθεί ο ρόλος του ποδηλάτου και να γίνουν κατάλληλοι ποδηλατόδρομοι.

Να γίνουν περιφερειακά πάρκιγκ, υπόγεια και υπαίθρια, έξω από τα όρια του κέντρου, μακριά από τις πέντε κεντρικές πλατείες (Πάρκου, Διάκου, Λαού, Ελευθερίας και Θεάτρου). Να εξασφαλιστούν δωρεάν πάρκιγκ στις έξι εισόδους της πόλης (Γαλανέικα, Μαγνησία, Έκθεση, Αμπλιανη, Παγκράτι, Καλύβια), όπου να μπορεί κανείς να αφήσει το αυτοκίνητό του και να έρθει στο κέντρο με μικρά λεωφορεία, τα οποία θα κινούνται διαρκώς χωρίς αφετηρίες με συγκεκριμένα δρομολόγια. Όχι πάρκιγκ στο κέντρο, όχι πάρκιγκ στην Πλατεία Πάρκου και το 6ο Γυμνάσιο, γιατί θα έχουμε συμφόρηση και αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που καλούμαστε να λύσουμε.

Να γίνουν περιφερειακοί δρόμοι. Η βόρεια παράκαμψη, που θα οδηγεί από το Σταυρό, πίσω από τον Προφήτη Ηλία στο Νοσοκομείο και προς το Δομοκό, και ανάποδα. Η νότια παράκαμψη, που θα διώχνει τα αυτοκίνητα προς την Αθήνα και την Ανατολική Φθιώτιδα. Να γίνει η είσοδος από τον δρόμο Λαμίας – Δομοκού στο ύψος της Ασβεστοποιίας Κυρίτση, εκεί που σήμερα απαγορεύεται.

Είναι ώριμο πια να υπάρξει μια πολιτική ελεύθερων χώρων γιατί πρέπει να εξασφαλιστούν ελεύθεροι χώροι στην πόλη, ιδιαίτερα στο κέντρο, να μην γίνουν άλλες πολυκατοικίες. Κι αυτό είναι θέμα κυκλοφοριακό!. Γιατί προστίθεται πληθυσμός σε μια κυκλοφοριακά προβληματική περιοχή. Μ’ αυτό το σκεφτικό, χάθηκαν αυτά τα χρόνια πολλά τέτοια οικόπεδα, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν ανάσες πρασίνου για τις υποβαθμισμένες γειτονιές και δρόμους. Πχ Αινιάνων, Μακροπούλου, Καραϊσκάκη κ.ά Οικόπεδα που θα μπορούσαν να απαλλοτριωθούν με χρήματα του δήμου. Πού θα τα βρει τα χρήματα ο Δήμος;

Πρόταση:
Δημιουργία «πράσινου ταμείου» με τα χρήματα των προστίμων και τα έσοδα από τα λατομεία. Επίσης, διεκδικήσεις από το ΕΤΕΡΠΣ και τα Υπουργεία γενικά.

Μια πρόταση για την εξασφάλιση ελεύθερων χώρων. Το πρώτο είναι να καταγραφούν τα οικόπεδα και τα κτίσματα, τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν χώρους πρασίνου. Ανά γειτονιά και "ενεργά τετράγωνα" να υποδειχθούν από τους ίδιους τους κατοίκους μέσα από συνελεύσεις και συγκεντρώσεις και σε συνεργασία με τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου και την αρμόδια Επιτροπή. Το ίδιο και για το κέντρο της πόλης να εξασφαλιστεί ανάλογη διαδικασία με σωστή ενημέρωση για το τί θέλουμε να πετύχουμε και με τη βοήθεια των ΜΜΕ. Στη συνέχεια να ανατεθεί σε επιτροπή η εξασφάλιση των απαραίτητων μέσων και των οικονομικών πόρων για την πιθανή απαλλοτρίωση ή τις νόμιμες διαδικασίες εξασφάλισης των χώρων (τροποποίηση του σχεδίου πόλης κλπ). Να μπουν προτεραιότητες και χρονοδιαγράμματα. Η επιτροπή για την εξασφάλιση οικονομικών πόρων να απευθυνθεί σε πιθανούς "ευεργέτες", στους ίδιους του ιδιοκτήτες, σε χορηγούς, στους παρόδιους και κατοίκους της γειτονιάς. Να ανοίξει λογαριασμό στο όνομα της επιτροπής του συγκεκριμένου χώρου και να γίνει καμπάνια για την συγκέντρωση των ποσών. Αλλες προτάσεις: Να γίνει λαχειοφόρος αγορά, να κυκλοφορήσουν νόμιμα κουπόνια, να γίνει "Τηλεοπτικός Μαραθώνιος" στην πόλη για το συγκεκριμένο οικόπεδο.

Πέρα από τα πιθανά αποτελέσματα αυτού του προγράμματος, που πιθανόν να είναι μικρά, αλλά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει τις εκπλήξεις, θα καταγραφεί στο υποσυνείδητο του πολίτη η προσπάθεια της δημοτικής αρχής και η αναγκαιότητα μιας μακροχρόνιας αντιμετώπισης του προβλήματος με συνεχώς βελτιούμενη την εικόνα της πόλης.

Στη φάση αυτή, αν δεν υπάρξει ενδιαφέρον από την δημοτική αρχή, είναι ώριμες οι συνθήκες για την δημιουργία ενός φορέα, ενός συλλόγου "για την εξασφάλιση ελεύθερων χώρων πρασίνου στην πόλη της Λαμίας"

Επίσης, να διεκδικηθούν τα οικόπεδα ιδιοκτησίας του Δημοσίου, που έχουν καταπατηθεί από τους "έξυπνους". Αν κάποια από αυτά έχουν καταπατηθεί παράνομα, να διεκδικηθούν από την Κτηματική Υπηρεσία και το Υπουργείο Οικονομικών.

Τέλος πρέπει να επισημάνουμε ότι λείπει ο σεβασμός στον πεζό, στον πολίτη, λείπει η κυκλοφοριακή αγωγή και η κουλτούρα. Αυτά καλλιεργούνται και διδάσκονται και στα σχολεία αλλά και στο πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής

Στέφανος Σταμέλλος

Scroll to Top