Αγαπητέ μου φίλε,
Να ήταν μόνο τα fake news και η παραπληροφόρηση… Δυστυχώς ο ξεπεσμός του δημόσιου βίου έχει να κάνει και με την εμπορευματοποίηση της «είδησης», την εμπορευματοποίηση της δημόσιας ενημέρωσης. Μου έλεγε προχθές ένας γνωστός, ότι φέτος βιώσαμε την πιο τραγική προεκλογική περίοδο! Μεταξύ των άλλων άφηνε να εννοηθεί ότι οι ευθύνες ανήκουν κυρίως στα λεγόμενα «Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης». Πέραν των όσων λέγονται και αναφέρονται για το ρόλο των ΜΜΕ, κυρίως των μεγάλων, στις εκλογικές αναμετρήσεις για να προβληθείς πρέπει να πληρώσεις! Έτσι αρχίζει το μεγάλο παζάρι της πληρωμένης πολιτικής προβολής… Και αυτό το λένε ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ! Και το αποδέχεται όλο το πολιτικό σύστημα και οι πολιτικές δυνάμεις, αυτές που θέλουν, υποτίθεται, να πάνε την Ελλάδα μπροστά για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος με επιτυχία.
Λένε ορισμένα από τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ: «εμείς είμαστε μέσα διαφήμισης». Aρα, αυτό που τους ενδιαφέρει, είναι η επισκεψιμότητα και τα «χτυπήματα» ή όπως αλλιώς τα λένε, για να παίρνουν διαφημίσεις. Πώς θα το πετύχουν αυτό;; Με τις «ειδήσεις», αυτές που προσελκύουν το ενδιαφέρον και τραβάνε τον κόσμο. Και ποιες είναι αυτές;; «Σκότωσε», «βίασε», «σκοτώθηκε», «απεβίωσε», «κλοπές», «βιασμοί», «σκάνδαλα»… Και μετά έρχονται οι μέλισσες και το μέλι της διαφήμισης… Προεκλογική περίοδο έχουμε; Έχεις λεφτά και πληρώνεις;; Θα βγεις! Δεν έχεις;; κάτσε στ’ αυγά σου!!! Και αν έχεις άποψη και θέλεις να την καταθέσεις στην προεκλογική συζήτηση για το καλό όλων μας, στο κάτω κάτω, ΟΧΙ! μόνο αν πληρώσεις θα δημοσιευτεί! Η απορία μου είναι: οι επιχειρήσεις αυτές πού εντάσσονται εμπορικά; Τι άδειες έχουν – αν έχουν – και πώς ελέγχονται; Και ποιος είναι ο ορισμός της είδησης; Ποιος θα κρίνει τι αποτελεί «είδηση»; Υπάρχει δεοντολογία; Δεν είναι αυτό πολιτικό ζήτημα; Δεν αποτελεί κοινωνικό θέμα και δεν είναι πρόκληση για συζήτηση;
Οι εκλογές και οι ψήφοι που θα πάρεις κρίνονται από την δυνατότητα να πληρώσεις την προβολή σου! Δεν πας να έχεις το καλύτερο πρόγραμμα, τους καλύτερους συνεργάτες, τις καλύτερες προτάσεις και τις καλύτερες προθέσεις. Οι άλλοι πληρώνουν και είναι κάθε μέρα πρωτοσέλιδα στις ιστοσελίδες των ΜΜΕ. Και καλά αν πληρώνουν από την τσέπη τους, αλλά… Ναι, σωστά, όλοι πληρώνουν από την τσέπη τους…!!!! Δεν θα με πείραζε ούτε αυτό – άλλωστε σήμερα όλα είναι εμπόριο – αν δεν ταυτίζονταν ο ρόλος αυτών των «μέσων» με την ενημέρωση. Η ενημέρωση είναι δημόσιο αγαθό και η εμπορευματοποίηση αλλοιώνει την αξία της. Ενημέρωση και είδηση είναι, για παράδειγμα, ότι ο τάδε υποψήφιος κάνει απόψε την προεκλογική του ομιλία ή την έκανε. Αυτός πλήρωσε και δημοσιεύεται. Η ομιλία του άλλου, που δεν πλήρωσε, γιατί δεν δημοσιεύεται;; Δεν είναι είδηση;
Θα συμφωνείς πιστεύω ότι οτιδήποτε επηρεάζει με αθέμιτο τρόπο την κοινή γνώμη και τον ψηφοφόρο πρέπει να μπαίνει στην κρίση του νόμου. Ως προς την είδηση. Συνεντεύξεις πάρε όσες θέλεις, αυτές που «νομίζεις». Αλλά την είδηση, το Δελτίο Τύπου, την ανακοίνωση, μην την χαντακώνεις, αν θέλεις να είσαι Μέσο Ενημέρωσης. Διαφορετικά να αφαιρεθεί από το μενού η λέξη «είδηση» και «ενημέρωση» και να μπει η λέξη «διαφήμιση» και «προβολή».
Στέφανος