sstamellos

sstamellos

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΤΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣ

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
Αγίου Φανουρίου 12, 71601 Ηράκλειο
τηλ: 2810 242451, fax: 2810 284520
e-mail: opi@ecocrete.gr
web site: www.ecocrete.gr
EP00607

Δελτίο Τύπου, Ηράκλειο 14.05.2007
ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ "ΠΡΟΚΑΤΑΡΤΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ" ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΜΕΤΑΚΟΜΙΣΤΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΗΣ ΜΕΣΣΑΡΑΣ.

Στην "Προκαταρκτική Εκτίμηση" για τον διαμετακομιστικό σταθμό στον κόλπο της Μεσσαράς που ετοίμασε πρόσφατα ομάδα καθηγητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου για λογαριασμό του ΥΕΝ, διαφαίνονται καθαρά οι σοβαρές αρνητικές και μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στο περιβάλλον, την τοπική οικονομία και την κοινωνία από την κατασκευή του έργου, αλλά ταυτόχρονα γίνεται μια αγωνιώδης προσπάθεια υποβάθμισης του κινδύνου και διαστρέβλωσης της πραγματικότητας. Ο οικονομικός μαρασμός της περιοχής βαφτίζεται "οικονομική ευκαιρία", η αλλοίωση του φυσικού κάλλους της περιοχής βαφτίζεται ως "ανάπτυξη" και όλες οι αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει ένα τέτοιο έργο στην περιοχή βαφτίζονται "στρατηγική επένδυση για τη χώρα". Εμμέσως πλην σαφώς, το ίδιο το κείμενο, μιλά για εκατοντάδες ανέργους από επιχειρήσεις αγροτικές και τουριστικές που θα κλείσουν. Χωριά όπως η Αγία Γαλήνη, ο Κόκκινος Πύργος, τα Μάταλα, ο Κομμός, το Καλαμάκι, ο Σίβας, κ.ά. εξωθούνται σε οικονομικό μαρασμό. Ούτε λίγο ούτε πολύ, η μετατροπή του ντόπιου πληθυσμού, του αγρότη, του επιχειρηματία και του ψαρά, σε ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό βαφτίζεται αναπτυξιακό όραμα!

Η "στρατηγική θέση της Κρήτης" που χρησιμοποιείται ως θετικό επιχείρημα στην "Προκαταρκτική Εκτίμηση" χαρακτηριζόταν πάντα ως σημαντική για την όρεξη οποιουδήποτε αναζητούσε κέρδη από το νησί, από τους πειρατές και τους κατακτητές έως τους διάφορους επενδυτές και πολιτικάντηδες. Όμως, η γενικόλογη ανάπτυξη, η ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών και η στρατηγική της Ε.Ε. είναι έννοιες κούφιες και χωρίς ουσία όταν δεν λαμβάνουν υπόψη τους πρώτα τον άνθρωπο και την τοπική κοινωνία. Η "Προκαταρκτική Εκτίμηση" φάσκει και αντιφάσκει συνέχεια, αοριστολογεί για τα οφέλη ενώ αναφέρεται συγκεκριμένα στις αρνητικές επιπτώσεις -που από την αρχή έχουμε επισημάνει- καλύπτοντας τα κενά με πλήθος "ναι μεν αλλά" σε μια αγωνιώδη προσπάθεια να γίνει το άσπρο, μαύρο. Χαρακτηριστική είναι η διαστρέβλωση του μεγέθους του διαμετακομιστικού σταθμού στις εικόνες: Το ΥΕΝ αφού σε μια προσπάθεια παραπλάνησης της κοινής γνώμης έδωσε στη δημοσιότητα ένα υποδιαστασιολογημένο λιμάνι, όπως αποδείξαμε, έδωσε τα ίδια μικρότερα μεγέθη και στους μελετητές έτσι ώστε να «χωρέσουν» στην περιοχή και άλλες λιμενικές χρήσεις, και μέσω της μείωσης των μεγεθών να φαίνονται μειωμένες και οι επιπτώσεις.

Η αλήθεια δεν μπορεί να κρυφτεί πίσω από ευχολόγια και μισόλογα
Ένα 1 δις ευρώ που ακούσαμε ότι θα κερδίσει η περιοχή λόγω του έργου είναι τα χρήματα που θα μοιραστούν μεγάλες εργολαβικές εταιρείες, ενώ οι ντόπιοι θα λάβουν τα ελάχιστα χρήματα των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων της περιοχής του έργου.

Οι χίλιες θέσεις εργασίας που υποθετικά θα δημιουργηθούν σύμφωνα με την "Προκαταρκτική Εκτίμηση" είναι πολύ λιγότερες από αυτές που θα χαθούν λόγω του μαρασμού της αγροτικής και τουριστικής οικονομίας.

Οι δεκάδες αρνητικές και μη αναστρέψιμες επιπτώσεις, σύμφωνα με την "Προκαταρκτική Εκτίμηση", μπορεί να περιοριστούν από την καλή αστυνόμευση και την τήρηση των νόμων και των κανονισμών. Δεν υπάρχει εκτίμηση όμως σε ποιο βαθμό μπορεί να γίνει αυτό και άλλωστε, ποτέ στο παρελθόν, σε μιας τέτοιας μεγάλης εμβέλειας έργο, δεν τηρήθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι ούτε στην κατασκευή ούτε και κατά τη λειτουργία των έργων.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω καύσης μαζούτ από τα πλοία, η ύπαρξη οσμών και καπνών θα επιδεινώσουν την ήδη βεβαρυμμένη υγεία των κατοίκων της περιοχής.
Η προσπάθεια της ευρύτερης περιοχής να ορθοποδήσει με πιστοποιημένα, νέα αγροτικά προϊόντα και βιολογικές καλλιέργειες θα πέσει στο κενό όταν η Μεσσαρά συνδεθεί με ένα τεράστιο διαμετακομιστικό κέντρο (θα έτρωγε κανείς φράουλες από τον Πειραιά;).

Η ηχητική και η οπτική ρύπανση θα είναι τεράστια, ο αρχαιολογικός πλούτος θα υποβαθμιστεί ενώ θα υποβαθμιστούν ή θα εξαφανιστούν τελείως οι πληθυσμοί της θαλάσσιας χελώνας, της μεσογειακής φώκιας, της φάλαινας, των πτηνών και άλλων πολυάριθμων, προστατευμένων ειδών της ευρύτερης περιοχής.

Για τη δημιουργία επιβατικού λιμένα και μαρίνας στην περιοχή του Κόκκινου Πύργου, που περιέργως προτείνονται σαν συνοδευτικά έργα, δεν έχει μελετηθεί ποτέ αν είναι δυνατόν και συμφέρον να λειτουργήσουν, πόσο μάλλον τώρα που με τη δημιουργία μιας απέραντης βιομηχανικής ζώνης η περιοχή θα έχει οικολογικά και τουριστικά υποβαθμιστεί. Μια τέτοια έρευνα θα ήταν ούτως ή άλλως αναγκαία προκειμένου να αποδειχθεί αν υπάρχει δυνατότητα εξαγωγών αγροτικών προϊόντων ή αν αντίθετα το μόνο που θα κατορθώναμε θα ήταν να διευκολύνουμε εισαγωγές προϊόντων από χώρες όπως η Αίγυπτος και το Ισραήλ.

Η ίδια η "Προκαταρκτική Εκτίμηση" προβλέπει την μη τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, τον πολλαπλασιασμό της ανεργίας, και έμμεσα την αύξηση της εγκληματικότητας λόγω των πληρωμάτων των πλοίων που θα επηρεάσουν αρνητικά την οικονομική και κοινωνική ζωή της ευρύτερης περιοχής.

Τα οφέλη για την τοπική κοινωνία
Τέλος, η "Προκαταρκτική Εκτίμηση" αφιερώνει μεγάλο μέρος της στην ανάγκη να πειστεί η κοινή γνώμη της περιοχής για τα (ανύπαρκτα για τους ντόπιους) οφέλη της επένδυσης. Αδυνατώντας να παραθέσουν έστω και ένα σαφές επιχείρημα για τα οφέλη της επένδυσης για την τοπική κοινωνία, μπλέκουν σε αοριστολογίες και ασάφειες του στυλ "στρατηγική επένδυση", "όφελος για τη χώρα", "πύλη του Νότου" και οικονομικές ασυναρτησίες.

Τα ξεκάθαρα οφέλη όπως τα αντιλαμβανόμαστε εμείς για τον τόπο μας είναι πολύ συγκεκριμένα:
1. Κατασκευή του κάθετου άξονα Ηρακλείου – Τυμπακίου, με τέτοιο τρόπο που να σέβεται το τοπίο και την ποιότητα του περιβάλλοντος (με σήραγγες και κοιλαδογέφυρες).
2. Ουσιαστική προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, ίδρυση και λειτουργία των φορέων διαχείρισης των προστατευμένων περιοχών.
3. Προστασία και ανάδειξη του μοναδικού αρχαιολογικού πλούτου της περιοχής και υποστήριξη του αρχαιολογικού έργου.
4. Προστασία των φυσικών πόρων και των οικοσυστημάτων και εφαρμογή προγραμμάτων προστασίας από την ερημοποίηση.
5. Κίνητρα και υποστήριξη της τυποποίησης και πιστοποίησης των τοπικών προϊόντων και προώθησή τους στις διεθνείς αγορές
6. Ενημέρωση και υποστήριξη για τις νέες τεχνολογίες και τις νέες μορφές καλλιέργειας και ορθής γεωργικής πρακτικής.
7. Ενίσχυση της βιολογικής γεωργίας και ανάπτυξη τοπικού ονόματος (brand name) σε ένα τόπο που θα θυμίζει παράδεισο και όχι την κόλαση που ονειρεύεται ο κ. Υπουργός.
8. Χρηματοδότηση των μικρών, τουριστικών και αγροτικών μονάδων που θα δραστηριοποιηθούν με τις παραπάνω προϋποθέσεις από αναπτυξιακά προγράμματα με έμφαση στον αγροτουρισμό και άλλες μορφές ήπιας και βιώσιμης επιχειρηματικότητας.
Αντί λοιπόν ο κ. Υπουργός να αναλώνεται στο πώς να πλουτίσουν οι εφοπλιστές και οι εργολάβοι, ας κάνει κάτι καλό για τον τόπο του, ας βοηθήσει να πραγματοποιηθεί κάτι από τα παραπάνω.

ΣΕ ΤΙ ΤΟΠΟ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ ΕΣΥ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ;
Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΣΟΥ!

ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Scroll to Top