Με αφορμή το έργο οδοφωτισμού του Δήμου Λαμίας και των λαμπτήρων LED
Σε μια από τις τελευταίες συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου ακούστηκε από την πλευρά της πλειοψηφίας μομφή κατά της προηγούμενης δημοτικής αρχής, ως καταγγελία, για τα προβλήματα, που παρουσιάζονται στην πόλη, εξαιτίας του έργου του οδοφωτισμού και τους λαμπτήρες LED. Είναι ένα έργο προϋπολογισμού 4.919.080 ¤, που χρηματοδοτείται με δάνειο από το Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το έργο ήταν να ολοκληρωθεί το Δεκέμβρη του 2019 και το συνολικό οικονομικό όφελος σε ετήσια βάση για τον Δήμο θα είναι 1.065.754 ¤, ήτοι 40 ¤ ανά νοικοκυριό.
Το θέμα των έργων του οδοφωτισμού και των λαμπτήρων Led αρχίζει και αποκτά ένα πλούσιο ιστορικό πανελλαδικά. Τα έργα αυτά έχουν γίνει βιομηχανία σε όλη την Ελλάδα και οι εταιρείες κάνουν παιχνίδι. Τώρα, το αν έπρεπε στη Λαμία να γίνει με τον τρόπο αυτό και με τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση, είναι αργά να το συζητάμε. Η μέθοδος που εφαρμόζεται στους περισσότερους δήμους -όχι σε όλους- είναι τα λεφτά να πάνε στους αεριτζήδες/εταιρείες. Το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας(ΚΑΠΕ) και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων είναι γνώστες αυτής της υπόθεσης/διάστασης, αλλά το παίζουν το μεν ως τεχνικός μόνο σύμβουλος, το δε άλλο ως μεσάζοντας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων!
Ο λόγος που υπάρχει το μεγάλο αυτό ενδιαφέρον για τα έργα οδοφωτισμού σε όλη την Ελλάδα είναι το μέγεθος της πίτας, που υπολογίζεται πάνω από ένα δις ευρώ τα επόμενα χρόνια. [Διαβάζουμε: «…Σημειώνεται ότι στον διαγωνισμό του Δήμου Αλεξανδρούπολης είχαν συμμετάσχει πέντε εταιρίες, οι προσφορές των τεσσάρων από τις οποίες απορρίφθηκαν, όπως κατά σύμπτωση συνέβη και σε αντίστοιχο διαγωνισμό του Δήμου Θάσου, στον Δήμο Θερμαϊκού και αλλού. «Πρόκειται για διαγωνισμούς όπου απορρίπτονται όλοι οι άλλοι υποψήφιοι και μένει μόνο ένας» υποστηρίζει στέλεχος τεχνικής εταιρίας. Ο ίδιος λέει: «Κάποια στιγμή πρέπει να εξεταστεί αν οι υπόλοιποι συμμετέχοντες σε αρκετούς από τους διαγωνισμούς είναι απλώς «λαγοί» που κατεβαίνουν για να φαίνεται πως υπάρχει ανταγωνισμός»!…» https://www.dimokratianews.gr/content/85197/kati-trehei-me-ta-erga-odofotismoy-ton-dimon]
Πρέπει όμως, τελικά, ως δημότες να ξέρουμε πόση θα είναι η πραγματική μείωση της κατανάλωσης αποκλειστικά από τον οδοφωτισμό. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διαχωριστούν οι δαπάνες του οδοφωτισμού από τη συνολική κατανάλωση, που περιλαμβάνουν και την κατανάλωση των δημοτικών κτιρίων. Προκύπτει επίσης εύλογα ένα ερώτημα: γιατί το δημοτικό συμβούλιο δεν συμπεριέλαβε στον προϋπολογισμό του 2020 τη μείωση των δημοτικών τελών κατά τα 40 έστω ευρώ για κάθε νοικοκυριό, όπως υπόσχεται το έργο.
Και πράγματι ο στόχος του Δήμου πρέπει να είναι η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας σε όλα τα επίπεδα, εναρμονιζόμενος με τις στοχεύσεις της ΕΕ και της Πολιτείας. Εκτός από το αυτονόητο, τον πλήρη έλεγχο δηλαδή όλων των συνδέσεων και των μετρητών κατανάλωσης ρεύματος (πού βρίσκονται ο συνδέσεις, ποιες ανάγκες εξυπηρετούν και ποιοι είναι συνδεμένοι…) και την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, ο Δήμος πρέπει να εκπονήσει και να βάλει σε εφαρμογή ένα Σχέδιο Δράσης και ένα πλήρες πρόγραμμα για την εξοικονόμηση ενέργειας, όπου αυτή καταναλώνεται, αλλά και για την παραγωγή ενέργειας συμμετέχοντας σε Ενεργειακές Κοινότητες. Το ζήτημα αυτό είναι πολύ σημαντικό σήμερα.
Ορισμένες προτάσεις που θα μπορούσαν, ίσως, να αξιοποιηθούν:
1. Ενεργειακή αναβάθμιση και χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας των ενεργοβόρων δημοτικών κτιρίων. Η αναβάθμιση των κτιρίων μπορεί να αφορά ενδεικτικά σε παρεμβάσεις στο κέλυφος των κτιρίων (θερμομόνωση), αντικατάσταση κουφωμάτων, αντικατάσταση συστημάτων ψύξης – θέρμανσης, χρήση ΑΠΕ, συστήματα διαχείρισης ενέργειας κλπ.
2. Συστήματα έξυπνου φωτισμού, με εξασθένησή τους ανάλογα με τις συνθήκες φωτισμού.
3. Ασύρματοι μετρητές ενέργειας που ελέγχουν, ανάλογα με την μέρα και ώρα, αν είναι λογική η κατανάλωση που υπάρχει στα δημοτικά κτίρια.
4. Μειωμένη κατανάλωση στους υπολογιστές με χρήση λειτουργιών εξοικονόμησης.
5. Έλεγχος και παρακολούθηση των συστημάτων ψύξης και θέρμανσης των δημοτικών κτιρίων (οι απώλειες, με τη γνωστή συνήθεια να είναι ανοιχτά τα παράθυρα μαζί με αερόθερμα, είναι τεράστιες).
6. Συστήματα αυτοπαραγωγής ενέργειας (Net metering) με δυνατότητες πληροφοριακού χαρακτήρα στα σχολεία, προκειμένου τα παιδιά με βιωματικό τρόπο να ευαισθητοποιηθούν στην εξοικονόμηση ενέργειας.
7. Ηλεκτροκίνηση ή αεριοκίνηση στα αυτοκίνητα του δήμου.
8. Έλεγχος των αρδευτικών δικτύων και των γεωτρήσεων για την κατανάλωση ρεύματος.
9. Συμμετοχή σε δίκτυα δήμων που μπορεί να λάβουν βοήθεια και καθοδήγηση για την ανάπτυξη έργων ενεργειακής απόδοσης και Ανανεώσιμων Πηγών, την εξοικονόμηση ενέργειας, τη μείωση των δαπανών, την αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων, την προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα της ενέργειας.
10. Εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των δημοτών για πρακτικά θέματα εξοικονόμησης ενέργειας.
Με βάση όλα αυτά, πρέπει επιτέλους να κατανοηθεί πόσο κρίσιμη και χρήσιμη είναι για τον Δήμο η οργανωμένη συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με εμπεριστατωμένες εισηγήσεις των αρμόδιων επιτροπών, σε μια περίοδο μάλιστα που η αυτοδιοίκηση έχει μπει «στο μάτι» μικρών και μεγαλύτερων «παικτών» και συμφερόντων.
Λαμία, 15.1.2020
Στέφανος Σταμέλλος
http://www.e-ecology.gr
https://www.facebook.com/stefanos.stamellos