ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ
www.ecogreens.gr
Αθήνα: Κολοκοτρώνη 31, 10562 τηλ:210-3241001 φαξ:210-3241825
Θεσσαλονίκη: Φιλίππου 51, 54631 Τηλ:2310-222503 φαξ:2310-421196
ΠΑΙΔΕΙΑ: ΕΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΜΕ ΧΑΡΤΙΝΟ ΡΟΠΑΛΟ;
Οι Οικολόγοι Πράσινοι επισημαίνουν τα αδιέξοδα μιας παιδείας
που επιμένει να επικεντρώνεται στο εξεταστικό σύστημα.
Οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ θεωρούμε την κρίση στην παιδεία τόσο σοβαρή, ώστε να ευχόμαστε καλή επιτυχία ακόμη και στις προσπάθειες μιας κυβέρνησης που απέχει σημαντικά από τη δική μας αντίληψη. Αφήνοντας λοιπόν κατά μέρος κάθε αντιπολιτευτική διάθεση, θέλουμε να θέσουμε ορισμένα ερωτήματα προς τη νέα υπουργό παιδείας, που επέλεξε να αρχίσει τη θητεία της με εξαγγελίες για το εξεταστικό σύστημα:
· Γιατί η νέα υπουργός, όπως και όλοι άλλωστε οι προκάτοχοι της, ξεκίνησε την «κάθαρση» από την αλλαγή στο εξεταστικό σύστημα;
· Εάν, έστω, θεωρηθεί ότι το εξεταστικό επείγει περισσότερο από το περιεχόμενο των σπουδών, γιατί δεν καταθέτει η υπουργός το συνολικό σχέδιο για το περιεχόμενο των σπουδών, όταν όλες οι πλευρές παραδέχονται ότι το σχολείο πρέπει να ανακτήσει τον παιδαγωγικό του ρόλο και να πάψει να αποτελεί εξεταστικό κέντρο;
· Ποια διαφορά έχει το νέο εξεταστικό σύστημα, με εκείνα που απέτυχαν πριν από μια δεκαετία;
· Ποιες κοινωνικές δυνάμεις, ελπίζει να συστρατεύσει η υπουργός στο τιτάνιο έργο της; Τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τις επιστημονικές οργανώσεις, την εκκλησία ή μήπως κάποιον άλλον; Ή θεωρεί ότι δεν έχει χρεία συμμάχων;
Όλοι οι Έλληνες, και κυρίως οι νέοι και οι γονείς τους ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, προσδοκούν με αγωνία να πετύχει η νέα υπουργός στο έργο της. Φοβόμαστε όμως ότι ξεκινά τον ηράκλειο άθλο εφοδιασμένη με «χάρτινο» ρόπαλο: Γιατί το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα χρειάζεται εδώ και χρόνια μια ειρηνική επανάσταση, που θα ξεκινήσει από την σχολική τάξη και τους εκπαιδευτικούς. Οι εισηγήσεις των υπουργικών συμβούλων αποδείχθηκαν στο παρελθόν «ασκήσεις επί χάρτου», και καλό θα ήταν να μελετήσει η νέα υπουργός τις εισηγήσεις στις οποίες στηρίχθηκαν οι προκάτοχοι της και να κατανοήσει για ποιους λόγους αυτοί απέτυχαν.
Η ελληνική κοινωνία έχει ανάγκη από σχολεία που:
· να μη διδάσκουν στους νέους ωφελιμισμό και βαθμοθηρία αλλά να διαμορφώνουν υψηλή κοινωνική συνείδηση και σεβασμό στον άνθρωπο και το περιβάλλον του.
· να μη λειτουργούν μόνο ως εργαλείο μιας -αμφίβολης διάρκειας και προοπτικής- σύνδεσης με την αγορά εργασίας αλλά να προσφέρουν αξίες και χρήσιμες γνώσεις για κάθε πλευρά της ζωής.
· να αναζητούν και να προάγουν τις ψυχοκινητικές δεξιότητες του κάθε ανθρώπου και να μη φορτώνουν τα παιδιά με χιλιάδες πληροφορίες, που ξεχνάμε την επομένη των εξετάσεων.
· να συμπληρώνονται από εξωσχολική παιδεία και αγωγή, που να εξασφαλίζουν την προαγωγή των δεξιοτήτων και κάθε ανθρώπου ανεξαρτήτως ηλικίας.
Φαίνεται πως όλα αυτά δεν αποτελούν προτεραιότητες για το υπουργείο. Αν όμως η κ. υπουργός δεν θέλει να δει και τις δικές της προσπάθειες να οδηγούν σε μηδενικό αποτέλεσμα, θα έπρεπε πρώτα να ασχοληθεί με τον τρόπο διδασκαλίας –και φυσικά με το περιεχόμενο. Οι αξίες που υποστηρίζουμε δεν είναι ένα ακόμη διδακτέο (και εξεταστέο) μάθημα αλλά προκύπτουν από την αξιοπρέπεια και το κύρος των εκπαιδευτικών. Σε αυτούς θα έπρεπε να προστρέξει η νέα υπουργός εάν θέλει να επιτύχει στο έργο της.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι φοβούνται ότι, παρά την περίοδο χάριτος που έχει εξασφαλίσει η νέα κυβέρνηση, δεν πρόκειται να ξεπεράσει την εκπαιδευτική κρίση ούτε να βελτιώσει το μορφωτικό επίπεδο των Ελλήνων, που παραμένει στα χαμηλότερα επίπεδα της Ευρώπης.
Η Παιδεία δεν μπορεί να περιμένει άλλες εμβαλωματικές υπουργικές αποφάσεις. Καλούμε λοιπόν τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους νέους και κάθε πολίτη να ανοίξουν τώρα τη συζήτηση για ένα νέο σχολείο «μέσα στο παλιό», για ένα «άλλο μάθημα μέσα στο μάθημα» και για ανεξάρτητους φορείς επιμόρφωσης.
Για μας η συζήτηση αυτή έχει πλέον επείγοντα χαρακτήρα και αφορά όλους όσους θέλουν να συνεισφέρουν σε μια ριζική αλλαγή στην Παιδεία.