μέλος του ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ
www.ecogreens.gr email: ecogreen@otenet.gr
Αθήνα: Κολοκοτρώνη 31,10562,τηλ.210.3241001,fax 210 3241825
Θεσσαλονίκη:Φιλίππου 51,54631,τηλ.2310.222503,fax 2310.421196
ΤΟ ΚΛΙΜΑ ΑΛΛΑΖΕΙ – ΤΟ ΥΠΕΧΩΔΕ ΠΟΤΕ
Κακόγουστο αστείο μοιάζει η πανηγυρική ανακοίνωση του ΥΠΕΧΩΔΕ, που μας πληροφορεί ότι αυτές τις μέρες ο υπουργός κ. Σουφλιάς υπέγραψε «το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης με την οποία εγκρίνεται το τελικό Εθνικό Σχέδιο Κατανομής Δικαιωμάτων Εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (ΕΣΚΔΕ) για την περίοδο 2005-2007», την ώρα που πλησιάζουμε ήδη στα μισά της εν λόγω περιόδου!
Αντί να πανηγυρίζει για όσα καθυστέρημένα και ασθμαίνοντας έκανε, το ΥΠΕΧΩΔΕ θα έπρεπε να αναλογιστεί τα πολλά και σημαντικά που συνεχίζει να αφήνει σε εκκρεμότητα.
• Καταρχήν το ελληνικό ΕΣΚΔΕ ήταν το τελευταίο που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς είχε κατατεθεί, τελευταίο και καταϊδρωμένο, ακριβώς στην εκπνοή και της τελευταίας παράτασης που μας είχε δοθεί, το απόγευμα(!) της 31ης Δεκεμβρίου 2004, αντί της αρχικής προθεσμίας της 31ης Μαρτίου 2004! Υπό το πρίσμα αυτό ο ισχυρισμός του υπουργείου για «συστηματική και επίπονη προσπάθεια που ξεκίνησε το Δεκέμβριο του 2004» αποτελεί μάλλον ένδειξη αυτοσαρκασμού.
• Περισσότερο από ένα χρόνο μετά την έναρξη εφαρμογής του συστήματος εμπορίας εκπομπών, κανονικά θα έπρεπε τώρα να ξεκινήσει ο έλεγχος των εκθέσεων που υποβάλλουν οι συμμετέχουσες εγκαταστάσεις για το 2005. Ο έλεγχος όμως είναι ανέφικτος, αφού ακόμη δεν υφίσταται σχεδόν τίποτα από την απαιτούμενη υποδομή. Όλη η υπόθεση βρίσκεται κυριολεκτικά στον αέρα, αφού το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν έχει καταφέρει να δημιουργήσει ούτε το μητρώο για την επακριβή καταγραφή της εκχώρησης, της κατοχής, της µεταβίβασης και της ακύρωσης των δικαιωµάτων εκπομπών, που αποτελεί την απολύτως απαραίτητη βάση αυτής της διαδικασίας
• Τίποτα επίσης δε φαίνεται να γίνεται για την προετοιμασία του Εθνικού Σχεδίου για την 2η περίοδο (2008-2012), που οφείλει να υποβληθεί μέχρι 30 Ιουνίου 2006. Συγκριτικά, άλλες χώρες έχουν ολοκληρώσει την πρώτη φάση της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης από το φθινόπωρο! Δεδομένου δε ότι η ατολμία του παρόντος ΕΣΚΔΕ μεταθέτει ουσιαστικά όλη την προσπάθεια περιορισμού των εκπομπών στη δεύτερη περίοδο, το νέο σχέδιο καθίσταται εξαιρετικά κρίσιμο για το αν και με ποιο κόστος η Ελλάδα θα καταφέρει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της.
Τόσο η παρούσα κυβέρνηση, όσο και η προηγούμενη, αλλά και τα υπόλοιπα κοινοβουλευτικά κόμμάτα αντιμετωπίζουν με χαρακτηριστική αδιαφορία τη διεθνή προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και το στόχο για έλεγχο της κλιματικής αλλαγής, αποκλείοντας από την πολιτική ατζέντα κάθε σχετική συζήτηση Τα 80 εκατ ευρώ που πλήρωσε ήδη η ΔΕΗ το 2005 για δικαιώματα εκπομπής CO2 δεν στάθηκαν ικανά να τους δείξουν τα τεράστια κόστη που επιφέρουν στην ελληνική κοινωνία και οικονομία οι καθυστερήσεις και η αδιαφορία τους. Χαρακτηριστική είναι η διακομματική συναίνεση στην περσινή απόφασή για κατασκευή στην Κρήτη μονάδας 250+250 MW με… μαζούτ –πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία στον 21ο αιώνα.
Επειδή όμως το κλίμα της Γης αλλάζει χωρίς να λαμβάνει υπόψη του την αφασική μακαριότητα των ελληνικών κυβερνήσεων, η ανάγκη να δράσουμε άμεσα είναι ζωτικής σημασίας. Οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ συμμεριζόμενοι την αγωνία αυτή συμμετέχουν στην πανευρωπαϊκή εκστρατεία των Πρασίνων για το κλίμα που ξεκίνησε στις 16 Φεβρουαρίου.
Η Εκτελεστική Γραμματεία
των Οικολόγων Πράσινων
Για περισσότερες πληροφορίες: Τάσος Κρομμύδας 6945 940916
Πληροφορίες για την πανευρωπαϊκή εκστρατεία για την κλιματική αλλαγή, στο http://www.ecogreens.gr/ (ελληνικά) ή στη διεθνή σελίδα της εκστρατείας http://www.stopclimatechange.net/
ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ
Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών, που θεσμοθετήθηκε με την οδηγία 2003/87/ΕΚ, καλύπτει μόνο το μέρος των συνολικών εκπομπών κάθε χώρας που προκαλείται από τις ενταγμένες σε αυτό εγκαταστάσεις της. Αντίθετα οι δεσμεύσεις στα πλαίσια του Πρωτοκόλλο του Κιότο (ΠτΚ) αφορούν τις συνολικές εκπομπές της, ακόμα δηλαδή και από τομείς που δεν καλύπτει το ευρωπαϊκό σύστημα, όπως οι μεταφορές ή ο οικιακός τομέας. Ενα κρίσιμο συνεπώς ζήτημα για τη συνολική προσπάθεια μείωσης των εκπομπών είναι η σύνδεση των δύο διαδικασιών, του ευρωπαϊκού συστήματος με το ΠτΚ, στο οποίο εστιάζεται άλλωστε και η νεώτερη οδηγία 2004/101/ΕΚ.
Στα πλαίσια αυτά κι εν όψη της ανεπιθύμητης για την κυβέρνηση, πλην όμως αναπόφευκτης, διαδικασίας διαμόρφωσης του ΕΣΚΔΕ για την 2η περίοδο 2008-12, οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ ζητάμε:
• Να εξασφαλίσει ότι θα επιτευχθεί ο εθνικός στόχος του Κιότο. Αυτό θα γίνει με την κατανομή στις υπόχρεες εγκαταστάσεις κατάλληλου πλήθους δικαιωμάτων εκπομπών που λαμβάνει υπόψη και τις προβλεπόμενες εκπομπές στους μη καλυπτόμενους τομείς.
• Η κατανομή δικαιωμάτων να γίνει με βάση την βέλτιστη τεχνολογία ώστε να τιμωρούνται οι "βρώμικες" τεχνολογίες (λιγνίτης, μαζούτ) και να ενισχύονται οι καθαρότερες (συμπαραγωγή, φυσικό αέριο).
• Να χρησιμοποιήσει κατά το μέγιστο (10%) την δυνατότητα δημοπράτησης δικαιωμάτων. Τα έσοδα να μην πάνε στην μαύρη τρύπα του προϋπολογισμού, αλλά να διοχετευτούν σε επενδύσεις και επιδοτήσεις για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ενεργειακή αποδοτικότητα κτιρίων και συσκευών.
• Να περιοριστεί η δυνατότητα αξιοποίησης των μηχανισμών ευελιξίας του Κιότο στο 5% των συνολικών εκπομπών.