Η ερώτηση του ευρωβουλευτή κ Τρεμόπουλου
και η απάντηση του κ Δήμα εξ ονόματος της Επιτροπής για τον Ε65
Παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη χάραξη και τα έργα του νέου αυτοκινητοδρόμου Ε65 προαναγγέλλει η απάντηση του απερχόμενου επιτρόπου κ.Δήμα στη σχετική ερώτηση που είχαν καταθέσει στο ευρωκοινοβούλιο οι Οικολόγοι Πράσινοι. Ο αυτοκινητόδρομος θα συνδέει τη Λαμία με τη Δυτική Θεσσαλία και την Εγνατία Οδό και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την ιδιωτική κοινοπραξία που τον κατασκευάζει.
Στην ερώτησή του, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων επισήμαινε τις καταστροφές σε σημαντικές προστατευόμενες εκτάσεις NATURA 2000 στις όχθες του Σπερχειού και την εκτεταμένη απώλεια γαιών υψηλής παραγωγικότητας, ρωτώντας την Επιτροπή αν είναι ενήμερη για τα δεδομένα αυτά και αν έχει γίνει η απαραίτητη διερεύνηση όλων των εναλλακτικών λύσεων.
Η απάντηση του κ.Δήμα δηλώνει την πρόθεση της Κομισιόν να ζητήσει από τις ελληνικές αρχές τα συγκεκριμένα στοιχεία, «ώστε να διαπιστώσει κατά πόσο συμμορφώνεται προς τις αντίστοιχες διατάξεις των άρθρων 6 και 12» της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ για τα οικολογικά ενδιαιτήματα.
«Η απάντηση του κ.Δήμα έρχεται να δικαιώσει, έστω και με καθυστέρηση, όσους αγωνίζονται να μη θυσιαστεί η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος στο βωμό της ευκολότερης λύσης για ένα ακόμη δρόμο», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την εξέλιξη του ζητήματος και να στηρίζουμε τους πολίτες της Φθιώτιδας και της Θεσσαλίας. Μια βιώσιμη όμως πολιτική για τις μεταφορές δεν περιορίζεται στην ορθή χάραξη των αυτοκινητοδρόμων, αλλά χρειάζεται περιορισμό του ρόλου του αυτοκινήτου ώστε αυτό να συμπληρώνει το σιδηρόδρομο στις μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις και όχι να τον περιθωριοποιεί.».
ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΩΤΗΣΗ E-5397/09
υποβολή: Μιχάλης Τρεμόπουλος(Verts/ALE)
προς την Επιτροπή
Θέμα: Xάραξη του νέου αυτοκινητόδρομου Ε65 μέσα σε δύο σημαντικές περιοχές NATURA 2000
Aρχισε να κατασκευάζεται το νότιο τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου Ε65, που διέρχεται από την Κοιλάδα του Σπερχειού και τον ποταμό Σπερχειό στο Νομό Φθιώτιδας. Μια από τις πρώτες αρνητικές συνέπειες είναι η εξελισσόμενη κοπή δέντρων στο παραποτάμιο δάσος στο ύψος της Αλαμάνας ενώ παρατηρούνται και σοβαρές απώλειες γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας.
Τόσο η κοιλάδα του Σπερχειού όσο και η περιοχή του Δέλτα του Σπερχειού είναι ενταγμένες στο Δίκτυο NATURA 2000 ως περιοχή «κοινοτικού ενδιαφέροντος» (GR2440002) και «Ζώνη Ειδικής Προστασίας» (GR2440005) αντίστοιχα, ένα σπάνιο οικοσύστημα και μια πηγή πλούτου, καθώς περιβάλλεται και τροφοδοτεί παραγωγικές αγροτικές εκτάσεις.
Το γενικότερο έλλειμμα πολιτικής για τη γη που διαπιστώνεται στην Ελλάδα έχει ως αποτέλεσμα την παράδοση σε άλλες χρήσεις χιλιάδων στρεμμάτων γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας. Σημειώνεται δε ότι στην Ελλάδα η διατήρηση και προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας είναι συνταγματικώς επιβεβλημένη.
Δεδομένου ότι η προστασία των εδαφών και της παραγωγικής γης είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Με δεδομένο ότι το έργο πλήττει δύο περιοχές κοινοτικού ενδιαφέροντος εκ των οποίων η μία είναι και ΖΕΠ, έχει ενημερωθεί η Ε.Ε. ότι η ελληνική διοίκηση αγνόησε την, προβλεπόμενη από το άρθρο 6 της κοινοτικής οδηγίας 92/43 , διαδικασία αξιολόγησης επιπτώσεων του έργου; Αν ναι, τι μέτρα προτίθεται να λάβει η Επιτροπή;
2. Γνωρίζει η Επιτροπή εάν έχουν διερευνηθεί από την ελληνική διοίκηση σενάρια εναλλακτικών λύσεων χάραξης, όπως λ.χ. της βόρειας παράκαμψης της πόλης της Λαμίας, για την κατασκευή του έργου;
3. Είναι τα έργα συμβατά με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις και νομοθεσίες σχετικά με τη διαχείριση και την πιθανή υποβάθμιση γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας;
E-5397/09EL
Απάντηση του κ. Δήμα
εξ ονόματος της Επιτροπής
(3.2.2010)
Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει η Επιτροπή, ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος, βάσει της χάραξής του, αναμένεται να διασχίσει αρκετές περιοχές Natura 2000 (Κοιλάδα και εκβολές Σπερχειού – Μαλιακός κόλπος – GR2440002, Αντιχάσια-Μετέωρα – GRl440003, Πηνειός-Αντιχάσια – GRl440005) καθώς και τόπους αναπαραγωγής και ανάπαυσης ορισμένων βιολογικών ειδών (συγκεκριμένα της φαιάς αρκούδας και του λύκου) που προστατεύονται αυστηρά από την οδηγία 92/43/ΕΟΚ για τα οικολογικά ενδιαιτήματα .
Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 έχει εγκριθεί ως μείζον έργο για συγχρηματοδότηση από τα διαρθρωτικά ταμεία. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή προτίθεται να ζητήσει από τις ελληνικές αρχές πληροφορίες σχετικά με την αξιολόγηση επιπτώσεων που πραγματοποιήθηκε για το συγκεκριμένο έργο, συμπεριλαμβανομένης της εξέτασης εναλλακτικών λύσεων και μέτρων άμβλυνσης των συνεπειών του, ώστε να διαπιστώσει κατά πόσο συμμορφώνεται προς τις αντίστοιχες διατάξεις των άρθρων 6 και 12 της ως άνω οδηγίας.