Γιορτάσαμε την ΗΜΕΡΑ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ στα Γρεβενά με ένα μάθημα ευαισθητοποίησης ,στους λιγοστούς Νέους Καταναλωτές –μαθητές του Δημοτικού – που μας τίμησαν ,σε μια κοινή εκδήλωση με την Δ/νση Α-θμιας Εκπαίδευσης Γρεβενών(Aγωγή Υγείας Καταναλωτή) , στην Δημόσια Βιβλιοθήκη της πόλης μας.
Αισθανόμαστε την ανάγκη να μοιραστούμε κάποιες σκέψεις την ημέρα αυτή ,όπου σε μια Ευρωπαϊκή αγορά 470 εκατομμυρίων πολιτών ,αναδύεται η ανάγκη για ενίσχυση της ενημέρωσης και εκπαίδευσης των καταναλωτών ,ώστε να προσεγγίσουν το Ευρωπαϊκό οικολογικό καταναλωτικό πρότυπο.
Σαφώς η προσέγγιση αυτή δεν θα γίνει με τον καταναλωτή σε ρόλο θύματος των επιθετικών τεχνικών πωλήσεων ή των αθέμιτων πρακτικών . Ούτε πάλι με την έκδοση δύο ή τριών πιστωτικών καρτών για να καλύψουμε τις ανάγκες προηγούμενης κάρτας, πολύ δε περισσότερο όταν ενδίδουμε στον υπερ- δανεισμό σαν παιδάκια, που δεν ξέρουν πότε να σταματήσουν μπροστά στο βάζο με το γλυκό.
Αλλά μέσα από την ενεργητική εκπαίδευση των καταναλωτών ,με εναλλασσόμενους ρόλους δασκάλου -μαθητή .
Ένα μεγάλο ερώτημα, με μια έντονη αγωνία πλανάται στην σκέψη όλων των καταναλωτών.
Η κατανάλωση είναι ένα φαινόμενο κοινωνικό ή απλά ένα οικονομικό μέγεθος;
Οι συζητήσεις περί κατανάλωσης γιατί να περιορίζονται μόνο αν το α΄η β΄ μέτρο οικονομικής πολιτικής είναι σωστό! Ή για την λαιμαργία του Νεοέλληνα ! ή για τα διατροφικά και σε ανεκδοτολογικές καταστάσεις μόνο;
Ενώ το μεγάλο ζητούμενο είναι ότι συνθέτει την ποιότητα ζωής των πολιτών της χώρας, την ποιότητα του κράτους.
· Ενδιαφέρει να διακρίνουμε τι αιτούνται οι Έλληνες καταναλωτές από την κοινωνία, από την Διοίκηση
· Ενδιαφέρει η συμφιλίωση του κράτους με τον Πολίτη –Καταναλωτή και χρήστη των δημοσίων υπηρεσιών
· Ενδιαφέρει ο Πολίτης –Καταναλωτής να γίνεται αντιληπτός από το κράτος και τις δημόσιες υπηρεσίες ,ως ισότιμο μέλος της κοινωνίας των πολιτών και όχι μόνο ως΄΄ υπήκοος΄΄ ή ΄΄διοικούμενος΄΄
· Ενδιαφέρει να διακρίνουμε την κοινωνική δυναμική της κατανάλωσης ,ότι αποτελεί το σημείο που αντιπαραβάλλεται η κοινωνική επιθυμία για εξίσωση των ατόμων και ομάδων με την αδήριτη πραγματικότητα.
Βασικά χαρακτηριστικά της περιόδου που ζούμε είναι:
Τα πρότυπα κατανάλωσης των στρωμάτων του Ελληνικού και λοιπού Ευρωπαϊκού χώρου συγκλίνουν ,χωρίς να συγκλίνουν σε ανάλογο βαθμό και τα επίπεδα εισοδήματος. Συγκλίνουν μάλιστα ως προς τις λεγόμενες ποιοτικές δαπάνες.
Κάποτε οι Έλληνες ονειροπολούσαν για τις επιθυμίες τους στο καφενείο ,στις παρέες. Σήμερα οι επιθυμίες τους γίνονται ανυπόφορες αν δεν πραγματοποιηθούν ,γιατί σήμερα είναι ισχυρή η αξίωση για ευζωία.
Ενώ Βασικές ανάγκες που απαιτούν ικανοποίηση κατά προτεραιότητα για να γευτείς στη συνέχεια κάποια πολυτέλεια δεν αξιολογούνται σωστά.
Όλοι ωθούνται να προσδιοριστούν μέσα από τα πράγματα .Δεν υπάρχουν σαφή στίγματα της κοινωνικής ταυτότητας, της προσωπικότητας .Μέσα από την διαδικασία της αστικοποίησης η Ελληνική κοινωνία γίνεται όλο και πιο αφηρημένη.
Το μόνο συγκεκριμένο και απτό είναι το πράγμα, το υλικό αντικείμενο. Η κατανάλωση έγινε έτσι η λαβή από όπου πιάνεται το απροσδιόριστο άτομο. Έτσι μια στρεβλή κατάσταση διαμορφώνεται .
Για αυτό νομιμοποιείται η επάνοδος σε μια λιτότητα οικολογικής κατανάλωσης, τα γεγονότα γύρω κραυγάζουν για αυτό .
Η λύση του προβλήματος είναι η αποτελεσματική διεκδίκηση από πλευράς των ομάδων πίεσης οργανωμένων καταναλωτών(ΕΝΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ) να γίνονται σεβαστά τα θεμελιώδη δικαιώματα ,να εξαλειφθούν νοοτροπίες και να προωθήσουμε τα συμφέροντά μας ως ενεργοί πολίτες της γειτονιάς .
Αυτοί που πάντα θα χάνουν είναι το ανοργάνωτο πλήθος.
Κάποιοι θέλουν τους καταναλωτές να φέρονται ως ανοργάνωτο πλήθος σε αδράνεια.
Βέβαια το πράγμα δεν είναι τόσο απλό. Ποιος θα εκπαιδεύσει τους καταναλωτές ; Η αγορά έκανε τους καταναλωτές ή οι καταναλωτές την αγορά; Το δίλημμα θυμίζει την κότα με το αυγό.
Το κρίσιμο ρόλο της ενημέρωσης του πολίτη –καταναλωτή μπορούν να τον αναλάβουν ευαισθητοποιημένες ομάδες πολιτών- καταναλωτών με την συμπαράσταση των ΄΄δεξαμενών σκέψης΄΄ και της επιστημονικής κοινότητας.
Η συνεισφορά των ομάδων αυτών (ΕΝΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ) είναι σε πρώτη φάση να γίνουν μαζικές και αυτόνομες , αναδεικνύοντας την πραγματική διάσταση των προβλημάτων προσδιορίζοντας μέτρα ,προϋπολογίζοντας το σχέδιο δράσης τους και απολογούμενες για τούτο στην τοπική κοινωνία (Ο.Τ.Α) που θα τις στηρίζει οικονομικά. . Πιστοποιούμενες περιοδικά για την ορθή λειτουργία τους και την αντιπροσωπευτικότητά τους.
Μόνο έτσι μπορούν να ξεπεράσουν προβλήματα εμπιστοσύνης να προωθήσουν κοινά αιτήματα μεγάλης σημασίας σαν φορείς συλλογικής δράσης και να καταξιωθούν με την δράσης τους ως κινήματα πόλης διαμορφώνοντας ενα υπολογίσιμο και σεβαστό καταναλωτικό κίνημα στην χώρα.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ
Ε.ΚΑΤ.Ο –ΓΡΕΒΕΝΩΝ
Μ.Αλεξάνδρου 37
Γρεβενά
Τ.24620 23491
Φ.24620 2741
e-mail:maxo@grevenanet.gr