Το πεντάπτυχο του μάρκετινγκ
και οι άξονες μιας τουριστικής πρακτικής και πολιτικής
για ένα βιώσιμο εναλλακτικό ορεινό τουριστικό μοντέλο
[Με αφορμή το 2ήμερο Συνέδριο που έγινε στη Ρεντίνα με θέμα «ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΕΥΡΥΤΕΡΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ»]
Ο Στόχος
Ο γενικότερος στόχος σε μια οποιαδήποτε, σωστά προσανατολισμένη, τουριστική πολιτική πρέπει να είναι η διασφάλιση της βιώσιμης ανάπτυξης με την ταυτόχρονη εξισορρόπηση των συντελεστών και παραγόντων του τουρισμού και της προστασίας του περιβάλλοντος. Πόσο μάλλον αυτό πρέπει να ισχύει για τον εναλλακτικό ορεινό τουρισμό. Στους επιμέρους ειδικούς στόχους, οι φορείς υλοποίησης του συγκεκριμένου μοντέλου μπορούν να περιλάβουν θέματα όπως:
– βελτίωση της περιβαλλοντικής εικόνας
– αύξηση της απασχόλησης
– αύξηση του αριθμού των μονίμων κατοίκων
– αύξηση του κατακεφαλήν εισοδήματος της περιοχής και του συνολικού εισοδήματος
– αξιοποίηση και ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων
– επιστροφή νέων ανθρώπων και αναζωογόνηση της υπαίθρου
– εξασφάλιση της ποιότητας ζωής με την στήριξη των κοινωνικών υπηρεσιών και δομών (υγείας, επικοινωνίας, μεταφοράς)
Οργάνωση
– Καταγραφή της “εικόνας” του χώρου, στον οποίο αναφερόμαστε (συγκριτικά πλεονεκτήματα, πολιτιστικοί και ιστορικοί χώροι, παραδοσιακή κληρονομιά, αισθητικοί χώροι, φύση, τοπίο κλπ).
– Διαμόρφωση του περιεχομένου της βιώσιμης ανάπτυξης και προσέγγιση του οράματος της τοπικής κοινωνίας για το μέλλον.
– Καταγραφή των επιχειρήσεων που συνδέονται με τον τουρισμό.
– Καταγραφή των φορέων που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση.
– Οργάνωση συμμετοχικών διαδικασιών.
– Ενημέρωση και η εκπαίδευση των κατοίκων.
– Ένταξη σε τοπικά και περιφερειακά σχέδια.
– Σύσταση και οργάνωση διαδημοτικών συνεργασιών.
– Βοήθεια στη μικρή ιδιωτική πρωτοβουλία και καθοδήγηση από τα τοπικά θεσμοθετημένα όργανα.
Στελέχωση
– Διαδημοτικοί – διανομαρχιακοί φορείς
– Επιτροπές
– Σύμβουλοι Περιφερειακών Ενοτήτων και Δήμων
– οι ίδιοι οι κάτοικοι των περιοχών αυτών
Κίνητρα
– Η εξασφάλιση πλήρους απασχόλησης ή συμπληρωματικού εισοδήματος για τους κατοίκους
– Ο τρόπος ζωής (μακριά από τις ταλαιπωρίες των μεγάλων πόλεων, κοντά στη φύση, απασχόληση χωρίς άγχος)
– Η παραμονή στην ύπαιθρο με την εξασφάλιση όλων των προϋποθέσεων για ποιοτική ζωή
Έλεγχος
Ένας καλά οργανωμένος και στελεχωμένος στόχος έχει και τα ορατά του μετρήσιμα αποτελέσματα. Αυτά από μόνα τους οδηγούν στην ανάγκη εξαγωγής συμπερασμάτων, δημοσιοποίησης και τεχνικής αξιοποίησης σε όφελος του μακροπρόθεσμου στόχου. Ο έλεγχος σε τακτά διαστήματα μέσα από Συνέδρια, Ημερίδες και Συσκέψεις θα βοηθήσει να γίνουν πιθανές διορθωτικές βελτιωτικές κινήσεις, αλλαγή του χρονοδιαγράμματος ή ακόμη και ανατροπή του σχεδίου